renglónseguido

Books Published in This Series

Writers often reflect not only on their own literary production but also on literature as a whole. Many of them combine their creative work with critical practice—often of considerable significance. Their reflections, whether on their own texts or on the work of others, become a way of positioning themselves within the literary field, debating aesthetic criteria and values, and advocating for spaces of freedom in discourse. The renglónseguido collection offers contemporary writers the opportunity to gather scattered texts (lectures, reviews, prefaces, articles, poetical essays, etc.) and compile them into a coherent volume, curated with the assistance of a literary editor from the academic world. In this way, the creative writer also becomes a literary and artistic critic, who—through their readings of others—reveals their own intellectual concerns, artistic principles, and ethical values.

SERIES DIRECTOR

Javier García Rodríguez (University of Oviedo, garciarjavier@uniovi.es).

Javier García Rodríguez (Valladolid, 1965) was formerly a professor at the University of Valladolid and currently teaches at the University of Oviedo. He is a writer, literary critic, and cultural manager. He is the author of the poetry books Los mapas falsos, Estaciones, and Qué ves en la noche, as well as the short story collections Barra americana and La mano izquierda es la que mata. A selection of his journalistic collaborations was published in 2009 under the title Líneas de alta tensión: literatura crónica que viene a cuento. In children's and young adult literature, he has published the picture book La tienda loca, the novel Un pingüino en Gulpiyuri, and Mi vida es un poema. His recent theoretical and critical work is compiled in the books Literatura con paradiña: hacia una crítica de la razón crítica and En realidad, ficciones. Textos e imágenes en la ficción contemporánea: narrar y cómo. He founded and directed the poetry festival VERSÁTIL.ES and the Poetry Workshop of the University of Oviedo. He is a member of the editorial board of the cultural journal El Cuaderno. From 2014 to 2016, he was the Director of the Leonard Cohen Chair. He currently coordinates the Ciclo de Palabra at the Niemeyer International Centre in Avilés.

CODE OF ETHICAL CONDUCT

This book series adheres to the Code of Ethics set forth in the Guide to Good Practices of Ediciones Universidad de Valladolid.

PUBLISHED VOLUMES

1. Luis Antonio de Villena, Decadencias, edición de David Pujante, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2008.

2. Juan Bonilla Gago, La plaza del mundo, edición de Javier García Rodríguez, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2008.

3. Aurora Luque Ortiz, Una extraña industria, edición de José Andújar Almansa, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2008.

4. Carlos Navarro Marzal, Los otros de uno mismo, edición de Luis Bagué Quilez, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2009.

5. Antonio Colinas Lobato, Un tiempo que no pasa, edición de Susana Agustín Fernández, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2009. 

6. Lourdes Ortiz Sánchez, Pensar la escritura, edición de Carmen Morán Rodríguez, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2010.

7. Luis Alberto de Cuenca y Prado, Nombres propios, edición de Diego Valverde Villena, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2011.

8. Agustín Fernández Mallo, Blog Up. Ensayos sobre cultura y sociedad, edición de Teresa Gómez Trueba, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2012.

9. Soledad Puértolas, Nostalgia de los demás, edición de Francisca González Arias, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2014.

10. Manuel Vilas Vidal, Arde el sol sin tiempo, edición de Cristina Gutiérrez Valencia, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2014.

11. José María Merino Sánchez, Fulgores de Ficción, edición de Ana Merino, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2017.

12. Fernando Beltrán Fernández, La vida en ello, edición de Leopoldo Sánchez Torre, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2017.

13. Jaime Siles, Injertos y transplantes: la traducción como proceso creativo, edición de Rodrigo Olay Valdés, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2019.

14. Carme Riera, Espacios fronterizos, edición de Meri Torras, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2019.

15. Guillermo Carnero Abat, Palabras en su vuelo, edición de Juan José Lanz, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2020.

16. José María Álvarez-Alonso Hinojal, Tigres en el crepúsculo, edición de Alfredo Rodríguez, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 2021.